Matematik 4-6. kl.: 1800-tallet

Signalflag: sandsynlighedsregning:



Signalflag har været brugt i flere tusinde år, både i krigs- og handelssituationer.

Kig på nedenstående flag og besvar følgende:



Hvis man trækker et tilfældigt flag ud af bunken, hvad er så sandsynligheden for at få:

- et flag med blåt?
- med rødt?
- med gult og blåt?
- med trekanter?
- med mere end to farver?
- med trekanter og mere end to farver?
- med vandrette striber?

Signalflagene har hver deres egen betydning når de hænger alene og koden gælder for al skibsfart:

A: Jeg har dykker ude. Hold godt klar og med langsom fart. Et vigtigt meget brugt flag. Lær det!
B: Jeg laster/ losser/ transporterer farligt gods.
C: Ja (bekræftende).
D: Hold klar af mig, jeg har vanskeligt ved at manøvrere.
E: Jeg drejer til styrbord.
F: Jeg er ikke manøvredygtig, sæt Dem i forbindelse med mig.
G: Jeg ønsker lods.
H: Jeg har lods ombord.
I: Jeg drejer til bagbord.
J: Jeg er i brand og har farligt gods ombord, hold godt klar af mig.
K: Jeg ønsker at komme i forbindelse med Dem.
L: Stop Deres skib øjeblikkeligt.
M: Mit skib ligger stoppet uden at gøre fart gennem vandet. N: Nej (benægtende).
O: Mand over bord !
P: Skibet skal sejle, alle mand om bord (Blå Peter).
Q: Mit skib er smittefrit, jeg anmoder om frit samkvem med land.
R: Jeg har modtaget dit signal.
S: Min maskine går bak.
T: Hold klar af mig.
U: De stævner mod fare.
V: Jeg behøver hjælp.
W: Jeg behøver lægehjælp.
X: Afbryd Deres forehavende og vær opmærksom på mine signaler.
Y: Jeg driver for mit anker.
Z: Jeg ønsker slæbebåd
NC: S.O.S Jeg er i nød og behøver øjeblikkelig hjælp.

Opgavesvar:

15 ud af 26
13 ud af 26
4 ud af 26
5 ud af 26
4 ud af 26
1 ud af 26
6 ud af 26